Növekedési stratégiák a kis- és középvállalati szektorban

Készült a Commerzbank számára

A tanulmány készítői: Nagy Ágnes, Palócz Éva

A magyar gazdaság egyik legsúlyosabb gondja az erősen duális jelleg: a mikro-, kis, és középvállalkozások teljesítményének alacsony és lényegében nem növekvő aránya, egyúttal a kisszámú nagyvállalat dominanciája a nemzetgazdaságban. A kettős könyvvitelű vállalkozások szám szerint 99,7%-át kitevő mikro-, kis,- és középvállalatok aránya a nettó árbevételben nem éri el a 60%-ot, az exportban pedig a 40%-ot sem. Ez a helyzet az elmúlt évtizedben alig változott. A kkv-k teljesítménye a GDP növekedésével lépést tartott ugyan, alacsony súlyát azonban nem volt képes növelni. Az alábbi elemzés célja annak megállapítása, hogy igaz-e az az állítás, miszerint a hazai kkv-k nem vagy nagyon kevéssé növekedés-orientáltak. Ezért nem az egyes vállalati (méret)csoportok átlagos mutatóit vesszük górcső alá, mert ezek elfedik a vállalatok között meghúzódó különbségeket. Ráadásul ezt minden évben megteszi az NFGM részletes áttekintése a kis és középvállalkozások helyzetéről. Azt vizsgáltuk, hogy az átlagok mögött milyen, az átlagtól eltérő teljesítmények húzódnak meg bizonyos vállalatcsoportoknál, és ezek milyen – az eredmény-kimutatásokból megállapítható – jellemzőkkel lehetnek összefüggésben. Mely típusú vállalatokra jellemző a túlélés stratégiája, és melyekre a növekedési szándékok és képesség, és az utóbbiak milyen egyéb gazdasági mutatókkal rendelkeznek. A vizsgálatot a 2003-2007 közötti időszakra vonatkozóan végeztük el, s azokra a vállalatokra terjesztettük ki, amelyek ebben a periódusban folyamatosan működtek. Az időszak hosszának kiválasztását az indokolta, hogy 5 év még elég rövid ahhoz, hogy jelentős számú vállalatot találjunk, amely mind a két évben (átalakulás – azaz adószám-változás – nélkül) működött, de már elég hosszú ahhoz, hogy következtetések levonására alkalmas legyen. Ráadásul 2007 a válság előtti utolsó teljes év; 2008 második felében már egyre erőteljesebben érződött a nemzetközi pénzügyi válság reálgazdasági hatása a vállalati teljesítményekben. S noha a válság valamennyi vállalatot és vállalatcsoportot érintett, a krízis hatása nem teljesen azonos volt a gazdaság minden rétegében, ezért a vizsgálat kiterjesztése 2008-ra félrevezető eredményeket hozhatna a vizsgált téma szempontjából.

Kategória: Kutatás